zaterdag 30 november 2013

Dag 30: Roodborstje


In het voorjaar en in de zomer zit altijd een roodborstjes koppel in onze tuin. Vandaag realiseerde ik me dat ik ze al een tijdje niet gezien heb. Op internet zocht ik informatie op over waar roodborstjes in de winter naartoe gaan. Blijkbaar zoeken de roodborstjes die in de zomer in onze tuin zitten in de winter hun heil in de bosgebieden. En de roodborstjes die nu nog in de tuinen zitten komen uit noorderlijke gebieden, de bossen zijn dan al vol en deze vogeltjes moeten dan naar de stad uitwijken.

Vaak observeer ik de vogeltjes als ze langs de muur van het huis vliegen en de spinnetjes en andere insecten uit de voegen pikken. Daarom hebben ze dus zo'n lang spits snaveltje. Eigenlijk lijken ze net kleine bolletjes op dunne stokjes, ze hebben een rond lijfje en een paar dunne pootjes die net dunne takjes lijken. En zingen kunnen ze ook nog!



Roodborstje op bessentak

Geen opmerkingen: